Een vleugje Chriselchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Een vleugje Chriselchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Een vleugje Chriselchurch

Door: Chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

20 November 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Gastheer Laurence, met zijn 75 jaar en 175 kg een voorbeeldig man,en zijn ook stevige eega Sharron bieden ons een rondrit. De haven Lyttleton en het strand van New Brighton, als ook het "oude" centrum van de stad. Een en al verwoesting! En als er soms iets van vroeger overeind staat, zoals een imposant sportstadion, dan kan het niet meer gebruikt worden: levensgevaarlijk! Overal de grootste (zee)containers, die uitgevonden lijken als barricades en beschermwallen tegen verder vallende brokken. Zowel tegen rotsblokken te gebruiken als voor het stutten van de overeindstaande resten van de kathedraal. Een nieuwe, hoogst moderne kathedraal (van Japanse architect) bezichtigd, met daarvoor het monument voor de doden van de aardbeving 2011. Het aandenken bestaat uit witte stoelen van diverse aard (van babyzitsels tot rolstoelen). Er wordt overal veel gebouwd uiteraard. Werk genoeg, ook aan de infrastructuur trouwens, want na de verwoestingen hebben vele inwoners en bedrijven zich in een ander deel van het stedelijk gebied gevestigd. We gebruiken op een zonnige plaats aan het strand de onvermijdelijke fastfood-lunch. Daarna zetten de gastgevers ons af in het centrum en spoedt Chrisels zich naar de botanische tuin. Zeker de moeite waard voor wie er eens een weekendje tussen uit wil trekken. Ook het rosarium kan de vergelijking met vele van de Engelse glansrijk doorstaan, vinden wij. Nog steeds zijn we op zoek naar een nieuwe balans, zodat we 's avonds na een eenvoudige boterham snel het bed in duiken. Gelukkig gen black-outs meer tijdens het schrijven!