Geschiedenis - Reisverslag uit Millers Flat, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Geschiedenis - Reisverslag uit Millers Flat, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Geschiedenis

Door: Chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

25 November 2014 | Nieuw Zeeland, Millers Flat

We kregen wel de indruk dat Nieuw-Zeelanders graag wat willen lijken op Amerikanen. En dan die uit het Mid-West of misschien liever nog het Wilde Westen. Zo niet Allan en Isabel. Zij ademen veeleer een Britse sfeer uit, in elk geval in hun woning en tuinen.
Isabel werd 68 jaar geleden geboren in Schotland. Veel Schotste namen trouwens hier in de buurt. Allan - van het zelfde bouwjaar, maar autochtoon, voelt nog steeds de wortels van zijn voorvaderen uit Cornwall. In de gang hangt een fotogalerij van hen en treffen we ook een keurige afbeelding van zijn familiewapen - een Tudor-roos in het midden en vier Franse leliën in de kwartieren. Bovenop een vos en een Latijnse wapenspreuk: bezint eer ge begint.
Hij heeft in het Britse leger zo wat gezworven, onder andere in Duitsland. En in Zuid-Afrika, waar hij de eerste blanke slachtoffers van de Mugabe-politiek mocht zien binnenkomen. In tweede echt verbonden woonden zij, tot volle tevredenheid, in ieder geval van Allan, in Hamilton (Noordereiland). Besloten toch nog iets te ondernemen. Kochten twee jaar geleden hun huidige woning (gloednieuw) van de vorige bewoners, die zich toch te oud voelden voor het onderhouden van hun eigendom. A en I willen het nu of naar hun zin krijgen in Millers Flat, of het perceel na vijf jaar met winst gaan verkopen. Intussen werken ze dus dagelijks intensief in de tuin en Isabel, Reiki Master, heeft nog diverse die sten in de aanbieding, zoals massage en readings.
Het moet gezegd: het gras ligt er prima bij en de rhododendrons bloeien als in de annonces beloofd. Ze zijn zeer tevreden over de dorpsgemeenschap. Hun Bed&Breakfast aanbod hopen zij meer onder de aandacht te brengen, met name bij wandelaars en fietsers. Langs hun woning gaat de Golden Nugget track, een verzorgd pad over zo'n 60 km. Wie van hun aanbieding gebruik maakt zal er geen spijt van hebben, lijkt ons. Chrisels belooft hen in NL aan te bevelen bij het reisbureau gespecialiseerd in reizen naar deze contreien.
De Golden Nugget is een benaming die verwijst naar de Goldrush die 150 jaar geleden plaatsvond naar de Clutha-vallei. Ons wordt aanbevolen een dagje Lawrence te doen, het toenmalig startpunt van het gouddelven en -zeven. En daar in Lawrence, oplettende lezer, krijgen Chrisels eigenlijk voor het eerst de kans zinvol hun paraplu's op te steken. Dit hebben wij andere mensen op het Zuidereiland overigens nog nooit zien doen. Om de zinnen te verzetten koopt Christiaan het felbegeerde anti-zandvliegen-middel, dat wij overigens feitelijk nog in het geheel niet nodig hebben gehad.
Het Museum of Mining brengt, klein als het is, toch heel overtuigend een sfeer van 150 jaar geleden in ons binnen, inclusief de wondere rol die Chinezen hierbij hebben gespeeld. De moeite waard! Allan vertelt ons nog, dat toen - aan het eind van de 19e eeuw - de NZ-overheid de Chinezen het land uitzette, een transportschip met deze lieden schipbreuk leed ergens voor de kust van het Noordereiland. Het is bij de Chinezen een goed gebruik begraven te worden in het gebied van hun familiale oorsprong. Niet lang geleden heeft de Chinese regering, in samenwerking met de Nieuw Zeelandse, het vergane schip gelicht, stoffelijke resten geborgen en ze te bestemder aarde besteld.
We lopen nog wat onder waterschermen door de straten van Lawrence. Gedenkplaten en gedenkwaardige gebouwen genoeg. Het monument voor de gevallenen laat ons o.a. weten dat twee inwoners hun leven voor hun land hebben gegeven in de Boer War. Zoals de geschoolde lezer niet zal zijn ontgaan, vochten de Zuid-Afrikaanders in de Boerenoorlogen om hun onafhankelijkheid tegen de Engelsen onder leiding van de magnaat Cecil Rhodes, met in de gelederen ook de jonge Winston Churchill. De bibliotheek blijkt verhuist naar een hoger gelegen deel.
Ken Wilbers 'Solution of Everything' wordt hier voor NZD 1.- ons eigendom. Te vergeefs rijden we naar de Daffodil Brewery, een stukje uit de stad. Er zijn nog tekenen waar te nemen van een zekere wil bezoekers/klanten te werven. Het ziet er nu echter te desolaat uit om zelfs de altijd opgewekte Chrisels het idee te geven er goed aan te doen hier meer aandacht aan te besteden. dan gaat de weg terug. We kiezen voor Gabriels Gully, een historisch pad, nog steeds onverhard waarover de eerste goudzoekers hun geluk beproefden. Het is een evenement voor de bestuurder. De gouden bremhellingen en de bremomrankte gorges vergoeden echter veel. We besluiten de avond met een smakelijke maaltijd in The Millers Flat Tavern.