Voetenwerk - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Voetenwerk - Reisverslag uit Manapouri, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Voetenwerk

Door: Chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

27 November 2014 | Nieuw Zeeland, Manapouri

donderdag 141127
Nee, tussen ons en het dagboek loopt het nog altijd voorspoedig:
Of Wifi ontbreekt,
Of wat geschreven is gaat verloren omdat de gelimiteerde Mb's zijn opgebruikt,
Of het relaas is verdwenen, omdat Chrisels maar een keer op "opslaan" drukt,
Of wat geschreven is blijft onbeweeglijk staan, omdat de backspace-toets de lastig te hanteren kwaliteit heeft bij niet 100% zuiver aanslaan het hele proces onwrikbaar te blokkeren, zodat niets bewaard blijft,
Of - wat soms ook voorkomt - het verslag geraakt wel opgeslagen maar moet later nog wat worden bijgewerkt.
Voor dit alles is volgens de meerderheid Chrisels niet naar NZ getogen. De wandelschoenen dus aangetrokken en op pad naar het dorp. In de VVV tegen alle redelijkheid en weervoorspellingen in een trip naar Milford Sounds geboekt. Morgen te 08.15 ure zullen we bij de receptie van ons park worden opgepikt door een Eco-tours busje. Boodschappen, en dan tegen de straffe wind in heerlijk uitwaaiend langs de oevers van het meer terug. Zon genoeg!
Halverwege Manapouri vinden we aansluiting op het Kepler Track (NZ great walk). Hier zijn voor ons de eerste loopbruggen opgehangen. Wij kunnen bijzonder aardig wiebelen. De soms zompige, meestal zacht verende humus van het bospad helpt ons verder. Langs de hoogopgegroeide varen en de grillige Eucalyptus, waarin korstmos en maretak zich prima thuis voelen gaat het naar het uitkijkpunt over de wedlands. Dit moerassige gebied is niet lang geleden als essentieel voor NZ's ecosysteem erkend, en wordt nu gekoesterd in plaats van drooggelegd. We zien tientallen vallen, overal geplaatst om ratten en wezels te vangen. Volgens een voorbijgangster hebben deze anders toch niets te doen dan alles opvreten en de vogelstand te vernietigen. De boze buitenwereld krijgt de schuld van de import van deze niet-inheemse soorten. Misschien helpt het tijdig . . . Chrisels laat zich overigens een paar keer opschrikken door een machtig, onheilspellend gebas en gekras van een vogel, die zich overigens niet verder voorstelt. Daarvoor in de plaats worden we aangenaam verrast door een optreden, zeer nabij, van een groep Fern Birds, die met hun waaier-staarten ons koelte toewuiven.

• 04 December 2014 - 04:56

Harald:

Hoi ChrisEls. Mooie verslagen! Jullie Fern Birds heten op het Noordereiland Fantails of zijn ze toch anders?
    hebben jullie nog meegekregen dat de Kiwi Black Sticks gelijk speelden tegen de Oranje tulpen en dat ze ook nog boven de Oranje dames eindigden in hun poule bij de Championstrophy in Argentina? Een goede reis verder. wij gaan zeilen op zaterdag en lopen op zondag in Auckland dit weekend!! eindelijk 2 dagen helemaal weg!! Groet