Regen en stoom - Reisverslag uit Horohoro, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Regen en stoom - Reisverslag uit Horohoro, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Regen en stoom

Door: chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

17 December 2014 | Nieuw Zeeland, Horohoro

woensdag
De weersvoorspelling: vandaag 100% regen en bliksem. De regen laat dit keer de voorspellers niet in de steek. Die is er al bij het wakker worden. Onze campagne deze dag zal echt op gang komen met museumbezoek. Maar eerst nog even de kas in. Meer horen over stampertjes, meeldraden / receptoren, over het productieproces en waarom PlentyFlora's bloemen het nu eenmaal langer doen dan andere. Het handelen in 55 soorten gerbera's en de distributie. De hoogste prijs, die PF een paar jaar geleden won in de categorie "productie/verkoop" en de finaleplaats voor wat betreft "dienstbaarheid aan de community". De aardigheid daarvan, maar ook de inspanningen, die je je niet graag jaarlijks op de hals haalt. Dus, ondanks verzoek daartoe, voorlopig geen deelname aan de competitie, die door de Kamer van Koophandel wordt georganiseerd.
In R nog even de batterij van Els' fototoestel ophalen. Volgens mededeling van de bejaarde gedienstige is deze nog slechts op 80% van haar kracht. Daarom niet getreurd! Op naar het Rotorua Museum of Art and History, waar een overzicht van Maori mythologie en geschiedenis te vinden is. Eer wordt betoond aan de inzet van het Maori-bataljon in de beide wereldoorlogen. Daarnaast een kijkje in het badhuis-verleden van het stijlvolle pand. Ook een bescheiden kunstcollectie toont het, waarin ook een werk van een oorspronkelijk Nederlandse kunstenaar te vinden is - daarin is de tentoonstelling rijker dan die in het Te Papa van Wellington! De in 1920 te Amersfoort geboren Walter Bakkenes emigreerde in 1957 naar NZ. Weduwe Dora schonk meer dan 250 werken aan het museum.
Wie er naar de schokkende film gaat kijken over over de aardbeving-geschiedenis ("quaking & shaking") van R., doet er goed aan op de eerste rij van het zaaltje plaats te nemen. Chrisels denkt ten onrechte een betere beleving te genieten op de achterste rij.
Verderop draait continu de computer: GeoNet.org.nz houdt keurig voor ons bij welke aardbevingen zoal in Nieuw Zeeland gevoeld worden. Zoals gisteren in Ohakune, toen wij onze hielen zojuist gelicht hadden. De kaartjes voor dit museum blijven nog geldig tot 20.12!
Tegen 14.00 stappen we even uit, de regen in. De GV heeft wat moeite een parkeerplaats te vinden, voor de lunch in het door Brabanders gedreven ontbijt/lunch-huis Picnic. Het natje en droogje daar valt goed in de smaak. Zeker ook belangrijk is te vermelden, dat de door PlentyFlora beschikbaar gestelde paraplu goed regen- en stormbestendig blijkt te zijn.
Dan willen we de benen strekken in de Redwoods, een lustoord voor wandelend en mountainbikend R. Hoewel de sequoia's gezond en hoog zijn, dringt de regen toch te zeer door op wandelniveau om daar de uitdaging vandaag aan te gaan.
Voor het eten staan fish and fries te wachten in Waikato warme en hete baden en hun bron. Maar eerst gaan Connie en Els in de stromende regen op zoek naar de bron. Mogelijk smaakt de vis dan beter? Marieke en Ky zijn er ook bij. En hoe! Ky blijkt niet onder de indruk van het water en komt tot drieste activiteiten. We beleven er een paar verkwikkende en gezellige uurtjes.