Liever doodsangst dan dood - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Liever doodsangst dan dood - Reisverslag uit Twizel, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Liever doodsangst dan dood

Door: Chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

21 November 2014 | Nieuw Zeeland, Twizel

Via een behendig door de opgebroken straten van Chch manoeuvrerende lijn 3 bereikt Chrisels de gedroomde huurauto, Grijze Vogel genaamd. Het dier zit onder krassen en bulten, zodat de huurder zich weinig zorgen behoeft te maken. Bij het uittesten van het automatisch en links rijden komt dat wel goed uit. Vervolgens valt het afleggen van de 280 km naar Twizel niet altijd mee, omdat de GV niet zo spoort met haar hang naar links, met de wind die die richting ook kiest en met de ietwat bolle wegen die Chrisels het gevoel geven wel in de linker berm te moeten belanden. De piloot heeft het niet zo simpel met t inschatten van de ruimte die de GV ter linker zijde eigenlijk nodig heeft. Te gewagen valt van een voorbeeldig teamwork! Zodra daaraan behoefte bestaat nodigt de co-piloot de bestuurder uit iets meer naar rechts te sturen. En de laatste reageert daarop buitengewoon attent, zodat het bij narrow-escapes kan blijven. De route voert de eerste 100 km over vlak land en zodra we bergen bereiken is er toch eigenlijk ook al weer snel een vlak hoogland waarop de weg zich strekken kan. Eerder een Noors dan een Alpine landschap. Tekapo, het eerste van de roemruchte (stuw)meren die we tegenkomen valt wat tegen. Het donkere wat troebele water en de harde wind, nodigt uit tot een wandeling naar een kerkje. Dit wordt als cultuur-historisch hogelijk aangeprezen. Ook de waarschuwing dat betreden op eigen risico is en dat men gewaarschuwd wordt vanwege gebrekkig onderhoud, doet Chrisels - toch al enigszins van het stuk door de gevaarvolle tocht - sidderen. Maar ach, het kerkje is van 1937 en door WO II geheel niet geschonden en ziet er state of the art uit. Misschien geldt de waarschuwing eigenlijk vooral voor de stevige, al wat ouder wordende dame die ons dreigend welkom heet en de gedachte levend houdt dat een donatie beslist gewenst wordt geacht. Zo geraken wij enigszins verlicht weer aan boord van de ZV en vervolgen we de tocht via het helder blauwe Lake Pukaki, naar het iets verder op gelegen Twizel. Hier bevindt zich het Kiwi vakantiepark, waarin cabin 1 Chrisels de komende 3 nachten onderdak verschaffen zal.

• 22 November 2014 - 11:56

Janiene:

Zo, de kop is er af. De eerste rit zonder kleerscheuren doorgekomen. Waarschijnlijk hebben jullie kunnen genieten van de lupinen die in dit jaargetijde aldaar in alle kleuren van regenboog te zien zijn.
    Ter afwisseling van de het fastfood zou je eens op zoek kunnen gaan naar een Thai of andere Aziatische keuken, die in veel plaatsen in NZ te vinden zijn.
    Hier hebben we reeds het eerste ijs van de autoruiten mogen krabben.

Groeten van Janiene

• 23 November 2014 - 20:13

Gerda:

Het klinkt allemaal spannend daar bij jullie.
    Hier wandelen ik en er is nog een mogelijkheid om te tuinieren.
    Groetjes, Gerda.

• 25 November 2014 - 09:42

Henny:

Wat een heerlijk reisverslag.
    Is de Grijze vogel (GV) ook de kerk in geweest en er als Zieke vogel (ZV) uitgekomen?
    Groetjes, Henny.