Om de Zuid - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Om de Zuid - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Om de Zuid

Door: Chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

26 November 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

woensdag 141126
Volgend jaar 150 jaar Millers Flat? We zullen er welhaast zeker niet bij zijn. Trefzeker navigerend bereiken wij nu wederom Raes Junction. Vandaag verkiezen we daar de zuid-oostelijke richting. Wetend daar een door A & I aanbevolen koffieschenkerij te zullen vinden. En inderdaad, Topanui brengt bovendien een sneetje frambozentaart, dat goed in de smaak valt. Dan naar Gore, een grotere plaats met ambitie. Daar waar juwelier Van de Water het aandurft zijn goud en stenen gespecialiseerd aan te bieden. Waar ook het croquet-spel op competitie-niveau (dus inclusief clubtenue om de stramme ledematen!) op hoge leeftijd wordt beoefend. Chrisels betreedt het clubterrein en laat zich spelregels en stand van de wedstrijden uitleggen. Dan lopen we verder richting cultuur-historisch kwartier, waar we, ietwat onverwacht, slechts op zoek gaan naar wat luwte om uit de stevige wind te kunnen picknicken. Lukt niet binnen de muren van Gore. Daarbuiten kiezen we een landweg naar omhoog, waar eten met een prachtig uitzicht over de wijdse vallei onze beloning is.
Weer hebben we geluk met het weer: tegen alle voorspellingen in blijft het voor ons zonnig en droog.
De kilometerteller staat daarna niet stil tot in Lumden, waar een winkelier de aandacht trekt. Hij heeft twee vlaggen op het dak, die van NZ en NL. Daar willen we meer van weten, immers van NL-vlagvertoon is daar wij ons vertoonden tot nu toe geen sprake geweest. In de veelvuldig opduikende vrolijke vlaggenlijntjes nemen misschien wel 20 landen hun plaats in, maar Hollands vlag ontbreekt daartussen. De winkelier lijkt verrast door de vraag, maar hij vermant zich. "Ik probeer ook de vreemdste vogels binnen te halen" laat hij weten. We belonen hem met de aanschaf van een kuipje halvarine.
Dan breekt het laatste deel van deze etappe aan. En wat regen. Aangeland in het Kiwi Lake View Park van Te Anau, verruilt Chrisels schielijk de gereserveerde steamer voor een echt familiehuis. De ruimte lacht ons toe. Bovendien worden we verblijd met een voucher voor onbeperkt internetten.
Overmoedig geworden begeven we ons naar het plaatselijk centrum, ook om alvast latere boekingen om te zetten in betere. Die acties willen echter niet slagen. Dan maar tanken bij km-stand 228240.