Richting Fern Burn - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Richting Fern Burn - Reisverslag uit Wanaka, Nieuw Zeeland van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Richting Fern Burn

Door: chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

01 December 2014 | Nieuw Zeeland, Wanaka

maandag 141201
De eerste doortastende daad van de dag is een kennismaking met Melissa, handelende onder de naam Silkworm. Als Hindoestaanse heeft zij ook al heel wat van de wereld gezien. De laatste keer dat ze in Nederland was woonde ze in Utrecht een trouwerij bij. Maar nu is ze op haar post, op een afgelegen kamertje in een bedrijvenverzamelgebouw in het centrum. Ja, ze kan een nieuwe rits in de broek zetten en ja, die is vanmiddag klaar. Intussen gaan wij een kijkje bij Beacon Point. Hier vandaan stroomt de Clutha River naar het zuidoosten. De rivier wordt gevoed door het Lake Wanaka en doorstroomt het Zuider eiland langs, zoals wij weten, Millers Flat totdat zij bezuiden Dunedin in de Stille Oceaan leegloopt. Erg spectaculair is het nu niet, al doen de bloemen weer hun best. Nee, dan volgen we volgen vandaag maar eens de kruistocht van Janiene. Richting Mt Aspiring gaat onze tocht langs de zuid- westzijde van het meer. De Wanaka-Mt Aspiring Road loopt uit op een onverhard gedeelte. Links en rechts velden met koeien en herten. Een enkel gedeelte met schapen. De beesten moeten veel te lijden hebben, want ieder passerend voertuig produceert een hinderlijke hoeveelheid stof. Als een lang schijnbaar doelloos lint loopt de route langs de Matukituki River. Een politieauto scheurt langs en even later komt ook nog een helicopter over ratelen. Dan worden we voor de keuze gesteld: voelen wij ons een 4WheelDrive of niet? We voelen ons dat niet, maken geen natte banden, en laten de ervaring van verder aan Janiene. Het voordeel is wel dat we ons nu op het gras kunnen neervlijen voor de picknick. Dit is niet tot ieders genoegen. Aan de overkant van jet zijriviertje, dat ons dwarsboomde maakt zich een vaars los van de lommer van het struweel. Zij waadt hoofdschuddend en met kennelijk ongenoegen door het water en slokt somberogend op ons plekje af. Ter plaatse gekomen draait ze 180 graden en produceert een ferme straal urine.
Ach zo langzamerhand werd het toch tijd om op te stappen. We wandelen nog een stukje langs de rivier. Er is een complete eendenfamilie te observeren. Het is wel aardig om te zien dat de woerd er toch heel andere beveiligingsideeën op na houdt dan de moeder eend. De kuikens maken zich er niet druk om. We zoeken de terugweg op. Daar waar weer bestrate kilometers te maken zijn, valt ons oog op de uitnodiging nog de Diamond Lake walk te maken. Zo geschreven, zo gedaan.
Kleermaakster Melissa is nog op haar post als we haar dienstbaarheid willen belonen. We zijn het er wel over eens dat het een stralend zonnige dag is geweest, weer eens wat anders dan voorspeld. Maar zij is ook droefgestemd, want vanmiddag is een 68 jarige collega-winkelierster verongelukt op de track in de Fern Burn tussen Wanaka en Queenstown, om meer precies te zijn, even verder dan tot waar wij gekomen waren. Zij viel zo’n veertig meter naar beneden. De aanwezige dokter kon slechts haar overlijden vaststellen. Met aldus gemengde gevoelens bestellen we in Bombay Palace Lamb Bhuna en, vooruit, Tandoori Chicken met Naan.