Vinologie - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu Vinologie - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Chrisels Kruijff - WaarBenJij.nu

Vinologie

Door: chrisels

Blijf op de hoogte en volg Chrisels

25 Maart 2012 | Spanje, Madrid

Het avondeten wordt opgeluisterd door gastheer en gastvrouw. Terwijl Els vrolijk aan het kokkerelen is, wordt Chris aan de tand gevoeld door Carl. Het lijkt goed hem een glaasje van onze Rioja aan te bieden. Dat valt in goede aarde. Later ook wel bij Mireya, schoon zij zeker matiger is. Maar Carl laat het niet op zich zitten. Nadat hij Els’ zorgvuldig gecomponeerd, met toewijding geprepareerd en liefdevol geserveerd avondmaal heeft gade geslagen, begint hij ons te verwennen. Aanvankelijk volstaat hij met ons glazen aan te bieden van Baskische oorsprong. Het zijn glazen geschikt voor het type Bask dat kiest voor een stap na ieder hap. Deze verplaatst zich dan van eethuisje naar eethuisje met als constante metgezel dit soort glas, waarvan de inhoud via bijzondere zorg zo goed en zo kwaad op peil wordt gehouden. Grote ronde glazen bekers die doen vermoeden, dat er grote afstanden mee kunnen worden afgelegd. Hoe dat zij, hij acht ze geschikt om er onze Crianza in te schenken. Dan biedt hij ons de resten aan van de door Mireya bereide vegetarische roerbakschotel,die anders toch maar zullen worden weggeworpen aan. Zonder twijfel smakelijk. Al was ons eigen menu reeds toereikend. Dan opent hij welgemoed een regionale topwijn, haalt grote bokalen uit de kast, zodat de wijn de ruimte krijgt die zij verdient en begint ons de kracht van de streek te laten proeven. Uiteraard verdiept de kennismaking zich en passant aanzienlijk en wisselen wij veel persoonlijke ditjes en datjes uit. Als de flessen meer lucht dan vloeistof bevatten beent Carl vastberaden naar zijn voorraad, diept een fles mousserende topklasse wijn uit Catalunya op. Zoals bekend mag je zulke wijn van Brussel geen Champagne noemen. Dat hij à la methode Champagnoise bereid is staat buiten kijf. Chrisels vreest dat hij ook de kwaliteit van een goede Franse zal kunnen evenaren. Met vereende kracht lukt het ons, samen met Mireya, Carl er van te overtuigen dat hij de kurk maar beter nog een dagje op de fles kan laten. De uren van intieme kennismaking verstrijken ongemerkt en het wordt tijd dat ieder voldaan het bed opzoekt. Aldus besloten.